poniedziałek, 13 października 2014

Dodatkowe opłaty związane z kupnem mieszkania o których musisz wiedzieć

Kupując nowe mieszkanie od dewelopera musimy przygotować się na kilka wydatków o których nikt wcześniej nie wspomina. Warto o nich wiedzieć, aby euforia i szczęście jakie nam towarzyszą przy kupnie własnego mieszkania nie zamieniły się w czarną rozpacz.

dodatkowe koszty związane z kupnem nieruchomości




Notariusz - To pierwszy wydatek. Ile pieniędzy u niego zostawimy określa tzw. taksa notarialna. Jest to maksymalna stawka jaką notariusz może od nas pobrać. Warto zrobić rozeznanie i popytać o koszta przed wizytą. Najczęściej deweloper sam kieruje nas do określonego notariusza - nie trzeba się na to godzić. Pamiętajcie, że to Wy płacicie, w związku z tym jeżeli znajdziecie tańszą opcję, poinformujcie dewelopera i umówcie się tam gdzie jest taniej.
Każda oszczędzona złotówka się liczy, zwłaszcza jeżeli czeka was urządzanie mieszkania.

Taksa notarialna (2014r.):


  • wartość przedmiotu czynności notarialnej: 30 000 zł - 60 000 zł - koszt: 710 zł + 1% nadwyżki powyżej 30 000 zł
  • wartość przedmiotu czynności notarialnej: 60 000 zł - 1000 000 zł - koszt: 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł
Przy umowie na zakup lokalu mieszkalnego stosujemy stawkę obniżoną: 1/2 maksymalnej stawki



Do przedstawionych wyżej wartości należy doliczyć podatek VAT 23%.

Jak obliczyć taksę notarialną?


Najlepiej wytłumaczyć to na przykładzie (kolory zastosowałam celowo, aby było jasne skąd wzięły się poniższe wartości):

Załóżmy, że nasze mieszkanie będzie kosztowało 130 000 zł:

1010zł + (130000-60000)*0,004= 1290zł

1290 / 2 = 645zł

podatek VAT 23% od taksy notarialnej wyniesie: 148,35zł

Maksymalna taksa notarialna przy zakupie mieszkania za 130 000 zł  wyniesie 645 zł netto + podatek VAT 23% - 148,35zł

Dodatkowe opłaty:

Opłata sądowa: 200 zł

Wypis: 6 zł za stronę (ok 5-6 stron) + podatek VAT 23%

Podatek:

Jeżeli kupujemy mieszkanie nowe bezpośrednio od dewelopera, z rynku pierwotnego nie płacimy podatku.

W przypadku kiedy kupujemy mieszkanie na kredyt - co wiąże się z wpisem do hipoteki wartość podatku wynosi 0,1% - liczone od kwoty hipoteki. Jeżeli hipotekę ustanawiamy w akcie notarialnym notariusz obowiązany jest pobrać podatek i odprowadzić go do urzędu skarbowego.

Od zakupu nieruchomości z rynku wtórnego pobierany jest podatek VAT w wysokości 8% jeżeli kupujemy mieszkanie o powierzchni do 150 m2. Powyżej 150m2 wartość podatku wyniesie 23%.


Po wizycie u notariusza, kiedy otrzymamy już klucze i podpiszemy protokół odbioru mieszkania musimy załatwić kilka dodatkowych spraw:

- podpisać umowę z dostawcą prądu (jest to dodatkowa opłata w zależności od dostawcy, ok 100zł)
- złożyć deklarację o wywóz odpadów komunalnych 
- udać się do urzędu miasta wraz z Aktem Notarialnym w celu złożenia deklaracji, otrzymamy dzięki temu kolejne druczki wzywające nas do zapłaty podatku za grunta.

Jeżeli nowe mieszkanie kupiliśmy w kredycie, raty kredytu na początku będą wyższe niż na symulacjach. Przez jakieś 2-3 miesiące musimy się przygotować finansowo na większe opłaty, do momentu uzyskania wpisu na hipotekę do księgi wieczystej.

Podsumowując, do zapłaty od razu:
- podatek + wizyta u notariusza
- podłączenie energii elektrycznej
- wyższe raty kredytu przez 2-3 miesiące

do zapłaty w późniejszym terminie:
- podatek za grunta
- podatek za wywóz nieczystości

Nie ma co ukrywać, że cały system jest dość skomplikowany i  niejasny. Starałam się przedstawić najważniejsze informacje i skupić je w jednym miejscu. Sama będąc w takiej sytuacji nie znalazłam żadnej strony w internecie, która skupiłaby wszystkie powyższe informacje. Gdybym pominęła coś istotnego proszę o podpowiedzi i wskazówki - wszystkie są mile widziane i cenne. :-)

18 komentarzy:

  1. Hej, super poradnik, przydatne informacje w nim zawarłaś. Akurat jestem tym zainteresowana bo szukam mieszkania. Biorę pod uwagę póki co Wrocław Deweloper mieszkania którego oglądaliśmy miał fajne opcje ale naturalnie nie mam zamiaru się zamykać w jednej opcji. Wolę sobie obejrzeć wszystko co mi wpadnie z ręce. W końcu to kupno mieszkania a nie sukienki ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Systematycznie korzystam z usług kancelarii www.notariusz-lukasik.pl/ - w mojej opinii to świetni fachowcy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze jest tak, że przy zakupie mieszkania musimy doliczyć koszta administracyjne których nie unikniemy. Jednak dla mnie najważniejsze i tak jest to, aby wybrać jak najlepsze mieszkanie gdyż w nim będę mieszkał przez wiele lat. Na ten moment bardzo podoba mi się oferta od https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-rumia.html i jestem praktycznie zdecydowany na to, aby tam zamieszkać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Moim zdaniem również bardzo ważnym elementem jest ubezpieczenie naszej nieruchomości. Dlatego ja korzystam ze sprawdzonego kalkulatora ubezpieczeń https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu który jest dla mnie bezkonkurencyjny. Tak dobrych ofert jeszcze nigdy nie miałam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń
  11. Na pewno są to niezbędne koszty i również dlatego ja podjąłem decyzję o tym,. że chcę zacząć budować dom. Muszę przyznać, że już nawet był u mnie geodeta http://geo-szkic.pl/ który bez najmniejszego problemu całość na działce pomierzył.

    OdpowiedzUsuń
  12. Trzeba przyznać, ze jeśli już kilka lat mieszkamy w domu czy w mieszkaniu to na pewno z czasem musimy również przygotować się na remont. W takich momentach ja jestem zdania, że bardzo fajną sprawą jest wezwanie ekipy z https://www.wawerbud.pl/remonty/ gdyż oni wszelkie prace remontowe wykonują zawsze bardzo dokładnie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Na ten moment ja jednak zdecydowałam się na to aby przede wszystkim mieć dom i jestem zdania, że był to bardzo dobry wybór. Chcę jeszcze powiedzieć, że zadowolona jestem z prac brukarskich wykonanych przez https://bruk.warszawa.pl/ które wyszły naprawdę super.

    OdpowiedzUsuń
  14. Akurat na ten moment ja przede wszystkim skupiam się na sprawach związanych z uzyskaniem jak najładniejszego projektu. Dziś już wiem, że jak coś to biuro https://zarzycki-architektura.pl/ na pewno będzie w stanie go dla nas wykonać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zdecydowanie takie kwestie są bardzo ważne, ale ja chcę jeszcze powiedzieć, że również bardzo fajnie jest wiedzieć gdzie właśnie warto kupić wysokiej jakości schody drewniane. Na pewno bardzo spory wybór takich rzeczy jest w https://artcorestudio.pl/schody i ja również na tym się skupiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wybór odpowiedniego systemu zewnętrznego, takiego jak pergola czy ogród zimowy, może znacznie wpłynąć na Twoje doświadczenia na zewnątrz. Pergole są idealne do cieszenia się słońcem, podczas gdy ogrody zimowe umożliwiają cieszenie się naturą nawet w środku zimy. Znajdź idealne rozwiązanie dla siebie na https://drosystems.pl/.

    OdpowiedzUsuń